Department of Information and Computing Sciences

Departement Informatica Onderwijs
Bachelor Informatica Informatiekunde Kunstmatige intelligentie Master Computing Science Game&Media Technology Artifical Intelligence Human Computer Interaction Business Informatics

Onderwijs Informatica en Informatiekunde

Vak-informatie Informatica en Informatiekunde

Programmeren en correctheid

Te lang geleden voor docent- en roosterinformatie
Website:website containing additional information
Note:No up-to-date course description available.
Text below is from year 2005/2006
Contents:In de praktijk wordt de kwaliteit van software bewaakt door de software uitgebreid te testen. Maar een programma uitputtend testen is meestal onmogelijk. Je vindt dus niet alle fouten! Omdat de mensen steeds afhankelijker van software zijn geworden, moeten we gaan kijken naar een betere manier om de betrouwbaarheid van software te garanderen.

In dit college gaan we programeerlogica leren. Het is een methode om een programma correct aan te tonen zonder wij de programma hoeven te testen. De methode is volledig: een correct aangetoond programma voldoet echt aan zijn specificatie. Er zijn geen sluipende fouten meer! Het ontwikkelen van betrouwbare software kost eenmaal meer moeite. Het principe van programmerlogica is eenvoudig, maar het uitoefenen daarvan eist veel abstractie en dicipline, wat je ook tijdens de cursus gaat oefenen.

Literature:May change!
collegedictaat.
Course form:college, werkcollege, en practicum.
Exam form:3 opdrachten, 1 mid-tentamen, 1 eindtentamen

eindcijfer = 0.2 * cummulatief opdrachten + 0.3 * mid-tent. + 0.5 * eind-tent

cummulatief opdrachten = 0.3 * opdracht1 + 0.4 * opdracht2 + 0.3 * opdracht3

Alle opdrachten zijn verplicht, en bovendien moet je minimaal 4 voor het eindentamen halen.

Minimum effort to qualify for 2nd chance exam:To qualify for the retake exam, the grade of the original must be at least 4.
Description:Onderwerpen die aan bod komen zijn
  1. Hoare logic voor imperatieve programmas
  2. Stapgewijs constructie van invariant
  3. Block, exception, programma aanroep
  4. Abstract datastructuur
  5. Incrementeel constructie van bewijs
  6. Correctheid van functioneel programmas
  7. Hoare logic voor OO programmas
wijzigen?