Modelleren en systeemontwikkeling

Website:website met extra informatie
Vakcode:INFOMSO
Studiepunten:7.5 ECTS
Periode:periode 1 (week 36 t/m 45, dwz 31-8-2015 t/m 6-11-2015; herkansing week 52)
Timeslot:C
Deelnemers:tot nu toe 199 inschrijvingen
Rooster:De officiële roosters staan ook in Osiris
Docenten:
vormgroeptijdweekzaaldocent
college   ma 13.15-15.0037-44 KBG-COSMOS Wouter Swierstra
Atze Dijkstra
   
do 9.00-10.4537-39 KBG-COSMOS
41-44 KBG-COSMOS
practicum groep 1 ma 15.15-17.0037-44 BBG-109 CLZ vacature AiO Nico Naus
Minghai Jiang
   
do 11.00-12.4537-39 BBG-115 CLZ
41-42 MIN-205
43-44 BBG-115 CLZ
groep 2 ma 15.15-17.0037-44 BBG-106 CLZ Joo Paulo Pizani Flor
Dirk van Wijk
   
do 11.00-12.4537 BBG-020
38 MIN-205
39 BBG-020
41-42 DDW-0.42 CLZ
43 MIN-205
44 BBG-020
groep 3 ma 15.15-17.0037-44 BBG-017 Yorick Kooij
 
do 11.00-12.4537-39 BBG-106 CLZ
41-44 BBG-106 CLZ
groep 4 ma 15.15-17.0037-44 MIN-205 Bas Hoogeboom
 
do 11.00-12.4537-39 BBG-103 CLZ
41-44 BBG-103 CLZ
groep 5 ma 15.15-17.0037-44 BBG-175 CLZ Casper Schouls
 
do 11.00-12.4537-39 BBG-109 CLZ
41-44 BBG-109 CLZ
groep 6 ma 15.15-17.0037-44 BBG-103 CLZ Menno Kain
 
do 11.00-12.4537-39 BBG-175 CLZ
41-44 BBG-175 CLZ
Tentamen:
week: 40do 1-10-20159.00-12.00 uurzaal: OLYMPOS-HAL2
week: 45di 3-11-201513.30-16.30 uurzaal: JAARB-HAL 7
week: 52di 22-12-201513.30-16.30 uurzaal: EDUC-BETAaanvullende toets
Inhoud:Dit vak behandelt de kunst van object georienteerd analyse en ontwerp. Er is ook aandacht voor de verschillende zaken die, naast het daadwerkelijke programmeren, aan bod komen tijdens het bouwen van software, zoals requirements engineering, testen, refactoren, en software development processen.
Literatuur:
  1. Design Patterns Explained: A New Perspective on Object-Oriented Design. Alan Shalloway and James R. Trott. Addison Wesley. ISBN 0321247140.
  2. Aanvullende literatuur zal op de website beschikbaar zijn
Werkvorm:4 uur hoorcollege en 4 uur werkcollege/practicum.
Toetsvorm:Het vak wordt beoordeeld aan de hand van toetsen en practica.
  • Tussentoets (20%);
  • Eindopdracht (30%);
  • Tentamen (50%);

Om te slagen voor het vak moet je minstens een 4.0 halen voor al deze onderdelen en moet het gewogen gemiddelde van je cijfers minstens een 5.5 zijn.

Verder zullen er drie (kleine) inleveropdrachten zijn gedurende het vak. Deze worden beoordeeld met een Goed (A), Voldoende (B), Matig (D), of Onvoldoende(F). Als minstens twee opdrachten met Goed worden beoordeeld (en de derde met een Voldoende of Goed), verdien je een extra 0.5 punt worden op het tentamen. Omgekeerd, met twee Matige practica krijg je 0.5 punt aftrek op je tentamen. Als er één opdracht onvoldoende wordt beoordeeld, maar je op basis van je tussentoets, eindopdracht, en tentamen wel voor het vak zou slagen, bestaat de mogelijkheid om deze opdracht te herkansen. Als er twee of meer opdrachten als onvoldoende worden beoordeeld, ben je voor het vak gezakt.

Inspanningsverplichting voor aanvullende toets:Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn.
Beschrijving:MSO gaat verder waar Imperatief Programmeren/Mobiel Programmeren ophoudt. Bij MSO leer je meer over het analyseren van de problemen die klanten aandragen en het ontwerpen van geschikte oplossingen. Na afloop van dit vak zul je:
  • Begrijpen welke problemen behorend bij Software Project Managment en hoe verschillende softwareontwikkelingsmodellen, zoals de Waterval Methode of Unified Process, deze problemen adresseren.
  • Gegeven een casus voor een (kleinschalig) software project, een preciese analyse kunnen opstellen van de gewenste functionaliteit door middel van use cases, requirements documenten en een domein model
  • Aan de hand van de GRASP principes van Larman verantwoordelijkheden voor berekening en databeheer toe kunnen kennen aan conceptuele klassen
  • UML (klasse) diagrammen kunnen lezen, schrijven, en implementeren
  • Gemeenschappelijke eigenschappen en variatie in een domein identificeren aan de hand van een CVA of analyse matrix
  • Demonstreren dat je de intentie, doel, en implementatie van verschillende design patterns begrijpt
  • Aan de hand van een casus, een ontwerp maken dat gebruik maakt van design patterns en beargumenteren waarom deze design patterns nodig zijn, en hoe ze de kwaliteit van het ontwerp verbeteren.
  • Het kritisch analyseren van een ontwerp, inclusief een beoordeling van hoe het ontwerp om zal kunnen gaan met veranderende requirements
wijzigen?