Website: | website met extra informatie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vakcode: | INFOB3TC | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiepunten: | 7.5 ECTS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historie: | Dit vak is de opvolger van Grammatica's en ontleden (INFOGONT). Je kunt maar een van beide vakken voor je examen opvoeren | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periode: | periode 2 (week 46 t/m 5, d.w.z. 14-11-2016 t/m 3-2-2017; herkansing week 16) | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timeslot: | A45+D5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deelnemers: | tot nu toe 114 inschrijvingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rooster: | De officiële roosters staan ook in Osiris | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docenten: | Dit is een oud rooster!
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoud: | Veel programma's hebben als input een rij symbolen. Deze rij symbolen heeft vrijwel altijd een structuur. Voorbeelden van zulke rijen symbolen zijn programma's in een of andere programmeertaal, over het internet in pakketvorm verstuurde informatie, of informatie die door een programma in een file is weggeschreven met de bedoeling door een ander programma weer ingelezen te worden.
Dergelijke structuren worden beschreven met behulp van grammatica's. Vanuit deze beschrijving kunnen automatisch programma's gegenereerd worden die deze structuur herkennen. Dit herkenningsproces is een belangrijke component van veel programma's (bijvoorbeeld vertalers), en ook de beschrijving van het vertaalproces maakt gebruik van dergelijke grammaticale formalismen. Door speciale klassen van grammatica's te gebruiken kun je al dan niet meer van de structuur uitdrukken, of van tevoren garanderen dat je de structuur gemakkelijk (bijvoorbeeld in lineaire tijd) kunt herkennen. In dit vak leer je zelf grammatica's te ontwerpen, hoe hiervoor ontleders te construeren en hoe de resultaten van deze ontleders verder te gebruiken. Zo zul je zien hoe je code kunt genereren voor een gedeelte van de programmeertaal C#. Grammatica's spelen een centrale rol in de Informatica (XML Schema's, database schema's, Game Maker Language, etc), dus dit vak biedt ook conceptuele ondersteuning voor de rest van je studie. In dit vak leer je:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatuur: | Diktaat dat we online aan zullen bieden. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm: | 2 tentamens en 4 praktikumopgaven (waarvan de eerste 2 samen een geheel vormen). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets: | Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn. |