Department of Information and Computing Sciences

Departement Informatica Onderwijs
Bachelor Informatica Informatiekunde Kunstmatige intelligentie Master Computing Science Game&Media Technology Artifical Intelligence Human Computer Interaction Business Informatics

Onderwijs Informatica en Informatiekunde

Vak-informatie Informatica en Informatiekunde

Kunstmatige intelligentie

Website:website met extra informatie
Vakcode:INFOB2KI
Studiepunten:7.5 ECTS
Periode:periode 2 (week 46 t/m 5, d.w.z. 11-11-2019 t/m 31-1-2020; herkansing week 16)
Timeslot:D
Deelnemers:tot nu toe 290 inschrijvingen
Rooster:De officiële roosters staan in Osiris
Docenten:
vormgroeptijdweekzaaldocent
college          Silja Renooij
Natasha Alechina
werkcollege groep 1        Remi Wieten
Dan Andrei Ganea
groep 2        Natasha Alechina
Frank Wildenburg
groep 3        #ica
Jelle Kroon
groep 4        Nathan Oerlemans
Thomas Arnoldussen
groep 5        Silvan Eelman
Werre Timmer
Inhoud:

Het college geeft een brede introductie in kunstmatige intelligentie vanuit een applicatie georienteerd perspectief. Dwz. dat we naar complexe systemen (zoals o.a. games) zullen kijken en zien welke KI technieken nodig zijn om deze systemen te implementeren. Na afloop van het college heeft de student een goed idee welke KI technieken er zijn en wanneer ze deze toe moet/kan passen.

Het vak heeft een caleidoscopisch karakter, waarbij elk college een introductie op een of meer technieken geeft. Technieken die behandeld zullen worden hebben betrekking op o.a. de volgende onderwerpen: planning, beslissingen maken, strategieen bepalen, redeneren en leren. Een verdere verdieping van deze KI onderwerpen en technieken vindt plaats in de vervolgvakken Intelligente Systemen en Computational Intelligence.

Literatuur:Verplicht:
  • boek: Ian Millington and John Funge, Artificial Intelligence for Games (second edition), Morgan Kaufmann, 2009. (Sinds 2013 uitgegeven door CRC Press/ Taylor & Francis; er is nu een 3rde editie die ook gebruikt mag worden, indeling en opgaven zijn echter niet helemaal hetzelfde!) Het boek is o.a. te koop via Sticky, A-Eskwadraat en Incognito.
  • aanvullende literatuur: aangegeven op website met extra informatie (zie link boven)
  • slides en studiewijzer (op website met extra informatie)
  • complete inhoud van de website met extra informatie
Aanbevolen:
  • boek: Stuart Russell and Peter Norvig, Artificial Intelligence: A modern Approach (third edition), Prentice Hall, 2009. (Dit boek wordt tevens gebruikt bij de verdiepende vakken Intelligente Sytemen en Computationele Intelligentie.)
Werkvorm:Er zal twee keer per week een college zijn, aangevuld met begeleide werkcollege- en practicumsessies.
Toetsvorm:
  • Het vak wordt beoordeeld aan de hand van toetsen en practica; zie website voor nadere details.
  • Procedures voor studenten met recht op extra tijd zijn te vinden op https://students.uu.nl/beta/informatica/praktische-zaken/begeleiding-en-advies.
  • Dit vak wordt gegeven in timeslot D. De keuze voor nog een vak in timeslot D is uitsluitend toegestaan op advies van de studieadviseur. Anders is die keuze geheel op eigen risico: toetsen kunnen gelijktijdig geroosterd zijn, en je kan er niet vanuit gaan dat dit voor je wordt opgelost!
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets:Aanvullende toetsing is alleen mogelijk bij een onvoldoende van tenminste een 4.0 of AANV als oorspronkelijk resultaat. Details mbt het bepalen van eindcijfers zijn te vinden op de beoordelingspagina.
Beschrijving:

Dit vak is primair gericht op informatica studenten die interesse hebben in een brede introductie in de KI, en meer specifiek op studenten Gametechnologie.

Voor een uitgebreide beschrijving en week-inhoud: kijk op de uitgebreide webpagina van het vak. Het vak is een niveau 2 vak en veronderstelt voorkennis uit eerstejaars Informatica vakken (naast wiskunde op het niveau VWO-Wiskunde B). Voor het practicum zijn programmeervaardigheden vereist; voorkennis van de gebruikte taal Python is niet vereist.

wijzigen?