Department of Information and Computing Sciences

Departement Informatica Onderwijs
Bachelor Informatica Informatiekunde Kunstmatige intelligentie Master Computing Science Game&Media Technology Artifical Intelligence Business Informatics

Onderwijs Informatica en Informatiekunde

Vak-informatie Informatica en Informatiekunde

Cognitie en emotie

Website:website met extra informatie
Vakcode:INFOB2CE
Studiepunten:7.5 ECTS
Periode:periode 2 (week 46 t/m 5, dwz 14-11-2016 t/m 3-2-2017; herkansing week 16)
Timeslot:A
Deelnemers:tot nu toe 131 inschrijvingen
Rooster:De officiële roosters staan ook in Osiris
Docenten:
vormgroeptijdweekzaaldocent
college   ma 11.00-12.4546-51 KBG-PANGEA Joske Houtkamp
Zerrin Yumak
   
2-4 KBG-PANGEA
wo 9.00-10.4546-51 KBG-ATLAS
2 KBG-ATLAS
3 KBG-COSMOS
4 KBG-ATLAS
5 BBG-201
werkcollege groep 1 wo 11.00-12.4546-51 BBG-223 Marries van de Hoef
Raoul Schipper
  
2-4 BBG-223
5 BBG-223
groep 2 wo 11.00-12.4546-47 BBG-061 Dimitrios Bountouridis
Thomas Alflen
  
48 KBG-ATLAS
49-51 BBG-061
2-4 BBG-061
5 BBG-214
groep 3 wo 11.00-12.4546-47 BBG-023 Sabine Molenaar
 
48 BBG-023
49-51 BBG-023
2-4 BBG-023
5 BBG-065
Inhoud:In het vak Cognitie en Emotie behandelen we cognitieve processen (zoals waarnemen, verwerken, gebruiken en onthouden van informatie), emoties en de wisselwerking tussen beide. De aandacht gaat vooral uit naar de rol van deze fenomenen in het ontwerp en gebruik van ICT.

Traditioneel werden cognitie en emotie in onderzoek en literatuur afzonderlijk behandeld. De wederzijdse beïnvloeding van emoties en cognitieve processen is echter overduidelijk en zeer relevant voor het ontwerp en de evaluatie van een breed scala aan computerapplicaties: bijvoorbeeld systemen die gebruikers helpen in een stressvolle situatie goede beslissingen te nemen; trainingsapplicaties waarin virtuele karakters emoties moeten kunnen tonen; en games die zowel leuk als leerzaam moeten zijn. Maar ook in dagelijks gebruikte applicaties spelen emoties en cognitieve processen van de gebruiker natuurlijk een rol: wanneer een applicatie te veel informatie tegelijk aanbiedt bijvoorbeeld, kan de gebruiker fouten maken en gefrustreerd raken. Een mooi vormgegeven en goed ontworpen applicatie daarentegen zorgt ervoor dat de gebruiker een prettige ervaring heeft en deze vaker wil gebruiken.

Het vak is van belang voor studenten met interesse in (applied en entertainment) games, en mens-machine interactie in het algemeen.

Leerdoelen:
kennis en begrip van
• belangrijke cognitieve processen, de belangrijkste modellen van menselijke emotie, en gerelateerde begrippen zoals engagement, motivatie, en (social) presence;
• evaluatie van de cognitieve en emotionele respons van ICT-gebruikers;
• perspectieven zoals Affective Computing en Emotional Design;
en het kunnen toepassen van deze kennis in het ontwerp en de evaluatie van verschillende soorten applicaties.

*Let op: Cognitie en Emotie vervangt het vak Cognitie en Communicatie. Als je C&C hebt gevolgd kun je niet ook nog deelnemen aan C&E.*

Literatuur:Cognitive Psychology, 8th Edition International Student Version: Margaret W. Matlin (ISBN: 978-1-118-31869-0 March 2013, ©2013/2014) Dit boek wordt intensief gebruikt en is via A-Eskwadraat en Sticky met korting verkrijgbaar. Webshop van A-Eskwadraat: https://aeskwadraat.itdepartment.nl/home. Daarnaast artikelen en ander materiaal; wordt tijdens het vak bekend gemaakt.
Werkvorm:Tijdens de eerste 6 weken van het vak behandelen we in de colleges op maandag- en woensdagochtend de theorie. De werkcolleges op woensdag zijn gereserveerd voor korte opdrachten. In week 7 t/m 9 (na de Kerstvakantie) werken de studenten intensief aan een eindopdracht. Het tentamen vindt plaats in week 10. De voertaal in deze cursus is Engels.

Toetsvorm:Tentamen en opdrachten.
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets:Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn.
wijzigen?