Website: | website met extra informatie | |||||||||||||||||||||||||
Vakcode: | INFOB1OIS | |||||||||||||||||||||||||
Studiepunten: | 7.5 ECTS | |||||||||||||||||||||||||
Historie: | Dit vak is de opvolger van Human computer interaction (INFOHCI). Je kunt maar een van beide vakken voor je examen opvoeren | |||||||||||||||||||||||||
Periode: | periode 3 (week 6 t/m 15, d.w.z. 8-2-2021 t/m 16-4-2021; herkansing week 27) | ![]() | ||||||||||||||||||||||||
Timeslot: | C | |||||||||||||||||||||||||
Deelnemers: | tot nu toe 197 inschrijvingen | |||||||||||||||||||||||||
Rooster: | De officiële roosters staan in MyTimetable | |||||||||||||||||||||||||
Docenten: |
| |||||||||||||||||||||||||
Inhoud: | De meeste systemen, websites en apps worden gebouwd met een heel duidelijke functionaliteit voor ogen, die in requirements en technische specificaties is vastgelegd. Van de mens die met hun producten gaat werken hebben ontwikkelaars hebben vaak een minder duidelijk beeld. Niet, of te laat, nadenken over de interactie tussen mens en systeem kan potentieel mooie, nuttige en waardevolle producten in de praktijk totaal onbruikbaar maken. En als mensen voor een essentiële dienst afhankelijk zijn van een slecht ontworpen app of website, kan de frustratie torenhoog oplopen. Human-centred design is een methode voor het ontwerpen van interactieve systemen waarbij de mens, zijn/haar doelen, vermogens, wensen, gevoelens en waarden op de eerste plaats staan, en de technologie hierop wordt afgestemd. Human-centred design begint bij kennis van de motorische, cognitieve, perceptuele, affectieve en sociale eigenschappen van de mens. De mens heeft doelen en verricht taken om de doelen te realiseren. Hoe kunnen doelen en taken door goed passende technologie worden ondersteund? Human-centred design besteedt veel aandacht aan de analyse van het menselijke probleem (understanding), het voorstellen van mogelijke oplossingen (envisioning), het maken van verschillende soorten ontwerpen (conceptual, physical and interaction design) en het continu testen van ideeën (evaluation). Voor elk van deze vier hoofdactiviteiten bestaan concrete technieken die je in dit vak leert kennen, zoals requirementsanalyse, modelleren, prototyping en verschillende evaluatiemethoden met specialisten en gebruikers. Met behulp van deze technieken ga je in een team van ongeveer 5 studenten een interactieve applicatie ontwerpen voor een externe opdrachtgever. Je ontwerp bestaat uit een schriftelijk rapport en een interactief prototype dat je op de eindpresentatie aan de opdrachtgever demonstreert. Disclaimer. Dit vak focust op het ontwerptraject dat vooraf gaat aan het feitelijke implementeren van een systeem. Het vak gaat dus niet over de technologie voor het bouwen van interactieve systemen. Implementatie is relatief onbelangrijk en blijft beperkt tot het maken van een eenvoudig interactief prototype. Leerdoelen: Na afloop van deze cursus ben je in staat om:
Niveau en plaats in het curriculum: Ontwerpen van Interactieve Systemen is een bachelorvak op niveau 1. Het vak besteedt expliciet aandacht aan de relatie tussen mens, activiteiten, context en technologie, en speciaal aan de wijze waarop een goede interactie tussen mens en systeem ontworpen kan worden. Daarom is het een verplicht vak in de opleiding Informatiekunde. Voor studenten Informatica en Gametechnologie is het een context-keuzevak. Studenten van andere opleidingen kunnen het vak in hun profileringsruimte kiezen en zijn van harte welkomo in dit vak. Voorkennis: Er zijn geen formele ingangseisen voor dit vak. Wel wordt er van je verwacht dat je:
| |||||||||||||||||||||||||
Literatuur: | Verplicht:
David Benyon. Designing User Experience: A Guide to HCI, UX and Interaction Design. Pearson, 2017 (4e ed). ISBN13: 9781292155517. Dit boek is verkrijgbaar via de webshop van Sticky: studystore.nl/sticky
Mogelijk een of meer artikelen | |||||||||||||||||||||||||
Werkvorm: | 2 * 2 uur college en 2 uur werkcollege per week, in groepen van +/- 5 studenten. Aanwezigheid tijdens het werkcollege is verplicht. Het werkcollege omvat twee inleidende opdrachten en een project voor een externe opdrachtgever. De werkcolleges dienen o.a. als wekelijkse samenwerkings- en overlegmomenten voor de projectgroepen. Het project wordt afgesloten met een presentatie voor de opdrachtgever, waarbij het gehele team verplicht aanwezig is. Deze presentatie vindt plaats in de week van 12 april. | |||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm: | De beoordeling is voor 50% gebaseerd op schriftelijke toetsing en voor 50% op de praktische werk. Het cijfer voor zowel de toetsing als het praktische werk dient tenminste een 5,50 te zijn om een voldoende voor het gehele vak te krijgen. Schriftelijke toetsing:
| |||||||||||||||||||||||||
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets: | Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn. |