Website: | website met extra informatie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vakcode: | INFOB1ISY | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiepunten: | 7.5 ECTS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periode: | periode 4 (week 17 t/m 26, d.w.z. 22-4-2019 t/m 28-6-2019; herkansing week 28) | ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timeslot: | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deelnemers: | tot nu toe 100 inschrijvingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rooster: | De officiële roosters staan ook in Osiris | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docenten: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tentamen: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nota bene: | Er is geen recente vakbeschrijving beschikbaar. Onderstaande tekst is een oude vakbeschrijving uit collegejaar 2017/2018 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoud: | Informatiesystemen zijn niet weg te denken uit onze maatschappij: ze dienen de mens in haar behoefte naar informatie. Een belangrijk onderdeel van informatie is de stroom van informatie: op het juiste moment is op de juiste plaats de juiste informatie nodig. Een informatiesysteem helpt hierin.
In dit vak gaan we in op hoe we de informatiestromen binnen een organisatie of systeem kunnen modelleren en analyseren.
We gebruiken hierbij het boek "Modelling Business Processes - a Petri net-Oriented Approach". In de opdracht gaan we aan de slag met het ontwikkelen van een informatiesysteem voor een casusorganisatie. De opdracht bestaat uit twee delen: in het eerste deel ontwerpen en analyseer je in groepen van 2 de processen en data van het informatiesysteem, in het tweede deel bouw je zelf (individueel) een informatiesysteem dat aan de specificaties van deel 1 voldoet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatuur: | Kan veranderen!
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkvorm: | Modelleren moet je in de vingers krijgen. Herhaling is nu eenmaal de beste leermeester. Daarom is er naast het hoorcollege uitgebreid tijd om zelf aan de slag te gaan in werkgroepen en met tweetallen aan de grotere practische opdracht.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm: | Het cijfer van dit vak bestaat uit drie onderdelen: de opdracht (deel 1 in tweetallen, deel 2 individueel) en de twee deeltentamens. Het cijfer wordt volgens de volgende formule bepaald:
0.4 * opdracht + 0.1 * deeltentamen A + 0.5 * deeltentamen B Waarbij de volgende voorwaarden gelden:
Regelmatig is er een deadline voor het inleveren van de deelopdrachten. Bij te laat inleveren wordt er een punt in mindering gebracht op het cijfer van de opdracht. Als je aan de inspanningsverplichting hebt voldaan, dan heb je recht op de aanvullende toets. Met de aanvullende toets kunnen enkel de twee deeltentamens tegelijkertijd herkanst worden. Het cijfer vervangt dan beide deeltentamens. Indien het cijfer voor de opdracht onvoldoende is, kan deze middels een vervangende opdracht gerepareerd worden tot maximaal een 5,5. Zowel meedoen aan de aanvullende toets als de opdracht repareren, is niet toegestaan. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets: | Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn. |