Website: | website met extra informatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vakcode: | INFOB1IMM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiepunten: | 7.5 ECTS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historie: | Dit vak is de opvolger van Informatiemaatschappij (INFOIMIJ). Je kunt maar een van beide vakken voor je examen opvoeren | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periode: | periode 1 (week 36 t/m 45, d.w.z. 3-9-2020 t/m 6-11-2020; herkansing week 1) | ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timeslot: | B | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deelnemers: | tot nu toe 171 inschrijvingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rooster: | De officiële roosters staan in MyTimetable | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Docenten: |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nota bene: | Er is geen recente vakbeschrijving beschikbaar. Onderstaande tekst is een oude vakbeschrijving uit collegejaar 2017/2018 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoud: | Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw is er een nieuwe samenleving aan het ontstaan. Bijna iedereen in Nederland heeft een of meerdere computers in huis die aangesloten zijn op het internet. Mensen zonder smartphone en andere mobile devices vormen een steeds kleiner wordende minderheid. Dankzij GPS kunnen we overal onze weg vinden en we betalen onze boodschappen als het even kan contactloos. Er is een infrastructuur ontstaan van informatie- en communicatietechnologie (ICT) die ons in staat stelt waar we ook zijn een virtuele wereld te bekijken, te winkelen, bankzaken te regelen of te communiceren met wie dan ook in de wereld. Door informatiesystemen aan elkaar te koppelen zijn netwerken ontstaan van enorme aantallen onafhankelijke organisaties en professionals die met elkaar samenwerken. Kortom, we hebben het industriƫle tijdperk achter ons gelaten en zijn beland in de informatiemaatschappij.
De informatiemaatschappij heeft ons met nieuwe uitdagingen geconfronteerd, want we zijn niet altijd gesteld op al die informatie (bijv. spam), we hebben soms problemen om ermee om te gaan of we zijn juist bang dat anderen informatie krijgen die niet voor hen bestemd is (privacy). We hebben overvolle e-mailboxen, we kunnen te maken krijgen met sociale-mediastress of we weten niet wat we voor waar moeten aannemen. In het ergste geval worden we van ons geld of zelfs van onze identiteit beroofd. In dit vak wordt uitgediept welke rol ICT speelt in onze huidige informatiemaatschappij en hoe de mens hierin functioneert en met informatie omgaat. We kijken naar de technologische basis van de digitale wereld: betrekkelijk eenvoudige logische principes liggen ten gronslag aan apparaten die buitengewoon complexe taken 'intelligent' kunnen oplossen. Maar diezelfde principes leiden ook tot beperkingen aan wat ICT kan doen. Hoe verhouden mogelijkheden en beperkingen van ICT zich tot menselijke doelen, belangen en waarden? We presenteren de drie hoofdlijnen binnen het Informatiekundeprogramma: Organisatie en Maatschappij; Interactie en Games; Life Science en Gezondheid. Hierbij gaan we ook in op ethische en wetenschapsfilosofische vragen. Hoe wordt binnen de informatiekunde nieuwe kennis op een betrouwbare, zorgvuldige en respectvolle wijze verkregen?
Trefwoorden
Leerdoelen
Vaardigheden
Niveau en plaats in het curriculum
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatuur: | Kan veranderen!
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkvorm: | *2-4 uur hoorcollege per week: een serie van 4 colleges over de technologische basis van de digitale wereld, en een serie van 9 colleges over hoofdlijnen van de informatiekunde*
2 uur werkcollege per week | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toetsvorm: | De beoordeling is voor 50% gebaseerd op schriftelijke toetsing en voor 50% op het schrijfopdrachten. Het cijfer voor zowel de toetsing als voor de schrijfopdrachten dient tenminste een 5,50 te zijn om een voldoende voor het gehele vak te krijgen.
Schriftelijke toetsing
De twee lijnen worden apart getoetst. De stof wordt besproken in de hoorcolleges; de bijbehorende literatuur is online beschikbaar. Schrijfopdrachten
Beide opdrachten bestaan uit enkele deelopdrachten die op vastgestelde deadlines dienen te worden ingeleverd via Submit. Het eindcijfer wordt dus als volgt berekend: 0,2 * tussentoetsen + 0,3 * eindtoetsen + 0,15 *opdracht 1 + 0,35 * opdracht 2. Is echter het gewogen gemiddelde van de toetsen en/of het gewogen gemiddelde van de schrijfopdrachten lager dan 5,5, dan is het maximale eindcijfer een 5. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inspanningsverplichting voor aanvullende toets: | Om aan de aanvullende toets te mogen meedoen moet de oorspronkelijke uitslag minstens 4 zijn. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beschrijving: | Voorkennis
Geen |