Paper

Opzet

Bij het vak Computerarchitectuur en netwerken moet je in groepjes van 5 personen samenwerken aan een paper.

De groepjes worden/zijn samengesteld tijdens de eerste hoorcolleges en werkcolleges en worden op een aparte pagina geregistreerd. Als groepje kun je een onderwerp en een datum en tijd voor de nabespreking reserveren via de reserveringspagina.

Er is met elk werkgroepje aan het eind van het blok een bespreking van de paper. Het cijfer is mede van deze bespreking afhankelijk. Alle leden van het werkgroepje moeten bij de bespreking aanwezig zijn.

Om je op weg te helpen wordt er een extra vragensessie/hoorcollege georganiseerd waarin je vragen kunt stellen over het schrijven van een paper en waarin wordt ingegaan op hoe een goede paper in elkaar zit. Deze sessie is geroosterd op woensdag 11 oktober 09.00 - 10.45 uur in Ruppert-Blauw. Schrijf-technische vragen (zoals over de structuur, de bronvermelding, etc.) en algemene inhoudelijke vragen kun je tijdens deze sessie stellen. Specifieke inhoudelijke vragen over je onderwerp kun je beter rondom de reguliere colleges aan de docent stellen. Bereid deze sessie voor door binnen je groepje goed de vragen te inventariseren. Als er geen vragen worden gesteld, wordt het een korte vragensessie.

Ook is er de mogelijkheid om een voorlopige versie van je paper in te leveren en deze te bespreken met de nakijker, voordat je een definitieve versie inlevert die beoordeeld wordt. Meer informatie over deze voorbespreking is beschikbaar.

Bij de paper moet op de volgende punten gelet worden:

Onderwerpen Papers

Hier volgt de lijst van onderwerpen. De groep kan via de reserveringspagina een onderwerp en een datum en tijd voor de nabespreking reserveren.

De topics zijn zomaar wat ideeën over wat je kunt aansnijden in de paper. Dit is alleen maar om je op weg te helpen, geen beperking.

Er is ook een pagina met de groepsindeling.

Onderwerp Topics
SupercomputersOpbouw, gebruik
Operating systemsUnix/Linux, Windows, MacOS, welke keus, voor- en nadelen
HyperthreadingWat is het? Verschil met multiprocessor, problemen.
RISC vs. CISCBeschrijf het verschil tussen RISC en CISC CPU's en ook hoe moderne CISC CPU's van binnen RISC zijn.
USB-busHoe werkt de USB-bus? Verschil met andere bussen, Hoe bouw je een apparaat met USB-aansluiting? USB3.0? USB-C?
Malwarevirus, worm, trojaans paard, ransomware, bescherming
DSLADSL, SDSL, VDSL, toekomst
Kabel-internetCoax kabel, TV/data, kabelmodems, netwerk structuur
Glasvezeltechnieken, Fiber to the Curb/Home, Metropolitan area network
Bluetoothtechniek, toepassingen, varianten (b.v. LE)
CommunicatiesatellietenHoe werken ze, wat zijn de problemen, waarvoor zijn ze handig
Toekomst internetsnelheid, toepassingen (thuis), ultrasnel internet in huis, TV/radio, M2M
Usenet newsNNTP, nieuwsgroepen, toepassingen in bedrijf
Peer-to-peer protocollengeschiedenis (Napster, Kazaa), Bittorrent, protocollen, (i)legale toepassingen, toepassingen in de bedrijfssfeer
Digitale radio en TVDAB, IPTV, techniek, kabel, draadloos, kwaliteit, abonnement, beveiliging
Telefoneren via het internetVOIP, VoDSL, SIP, Skype
IP V6mogelijkheden, IP adressen, Quality of service, toepassingen
Domoticaautomatisering in huis, intelligente apparaten, protocollen, Zwave, Zigbee, MQTT
GPRS/UMTS/4G/5Gmogelijkheden, toepassingen, techniek, toekomst
Contactloze chipkaartenbijvoorbeeld OV-chipkaart, bankpas. NFC. Techniek, toepassingen, beveiliging
VPNvirtual private networks, beveiliging, protocollen
Netwerk managementprotocollen, beheer, controle
Web serviceswaarvoor gebruikt, protocollen, REST, toepassingen
Physical computing en open source hardwarebetekenis, filosofie, hardware, community, toepassingen
Microcontrollersverschil met gewone CPU's, soorten, performance, beperkingen, toepassingen
CAN-bus en in-car networkswerking, protocollen, mogelijkheden, toepassingen, voorbeelden
Embedded systemsindustriele automatisering, PLC's, toepassingen, standaarden, communicatie
Communicatie tussen IC'sI2C, SPI, TTL serial, RS232, toepassingen, verschillen, beperkingen
Real-time operating systemswaarvoor gebruikt, mogelijkheden, (technische) verschillen met gewone operating systems, voorbeelden
GPUwerking, gebruik, mogelijkheden, verschil met CPU, samenwerking en communicatie met CPU, voorbeelden
PPU (physics processing unit)werking, gebruik, mogelijkheden, verschil met CPU, samenwerking en communicatie met CPU, voorbeelden
Cloud computingwerking, mogelijkheden, protcollen, voordelen, nadelen, voorbeelden
Online gaming: RPGsarchitectuur, servers, (technische) werking, communicatie, protocollen, beveiliging, verschillen met andere online games, voorbeelden
Online gaming: FPSsarchitectuur, servers, (technische) werking, communicatie, protocollen, beveiliging, verschillen met andere online games, voorbeelden
Online gaming: RTSsarchitectuur, servers, (technische) werking, communicatie, protocollen, beveiliging, verschillen met andere online games, voorbeelden
Smartphones (iPhone, Android phones, etc.)architectuur, vergelijking met pc, operating systems, mogelijkheden, beperkingen, beveiliging, privacy
Tablets (iPad, Android tablets, etc.)architectuur, hardware, operating system, performance, software, communicatie, gaming mogelijkheden, beveiliging
Wearables (smartwatches, fitness trackers, overigen)toepassingen, architectuur, hardware, operating system, performance, software, communicatie
Nintendo Wii Uarchitectuur, hardware, operating system, performance, multi-player mode, communicatie, gaming network, beveiliging
Microsoft Xbox Onearchitectuur, hardware, operating system, performance, multi-player mode, communicatie, gaming network, beveiliging
Sony Playstation 4architectuur, hardware, operating system, performance, multi-player mode, communicatie, gaming network, beveiliging
Nintendo Switcharchitectuur, hardware, operating system, performance, multi-player mode, communicatie, gaming network, beveiliging
Arduino platformarchitectuur, hardware, software, mogelijkheden, toepassingen, licentiemodel
Draadloos Sensor Networkwerking, mogelijkheden, hardware, software, architectuur, Xively, ThingSpeak, voorbeelden
Botstypen bots, bv chatbot, spambot, botnetwerk), architectuur, hardware, software, gebruik in games, beveiliging, toekomst
Pervasive gaminglocatie-gebaseerde games, architectuur, hardware, software, gaming mogelijkheden, beveiliging, toekomst
Raspberry Piarchitectuur, hardware, software, mogelijkheden, toepassingen
CubeSatarchitectuur, hardware, software, communicatie, gebruikers, kosten, alternatieven
Deep Space Networkinfrastructuur, protocol, snelheid, afstanden, beperkingen, ontvangst, vergelijking met andere communicatienetwerken
ARM platformarchitectuur, hardware, software, mogelijkheden, toepassingen, licentiemodel
ESP8266 platformarchitectuur, hardware, software, mogelijkheden, toepassingen, voor- en nadelen, ESP32
Dijkstra's algoritme in de praktijktoepassingen, varianten, voor- en nadelen, alternatieven
Van transistor naar computeropbouw van processor en geheugen uit deze elementaire bouwsteen
De CPU in detaillow level aspecten, werking van de ALU, instruction decoding, microcode, optimalisaties
LoRa/LoRaWANarchitectuur, protocol, snelheid, afstanden, beperkingen, toepassingen, alternatieven (b.v. Sigfox, cellular M2M)
Internet of Things (IoT)definitie, architectuur, protocollen, hardware, toepassingen, toekomst
Linux smakengeschiedenis (o.a. Unix), filosofie, distributies, verschillen en overeenkomsten
VR/ARvirtual/augmented/mixed reality, toepassingen, hardware, software, toekomst, initiatieven van spelers als Microsoft, Apple, etc.
CryptocurrenciesBitcoins, Ethereum, werking, mining, hardware, blockchain technology, andere toepassingen, gevaren
Stel dat je......een onbeperkt budget had. Welke pc zou je dan samenstellen? Welke componenten? Welke interfaces? Waarom die? Welke verwachtingen heb je t.a.v. de mogelijkheden en de performance?


l.herlaar@uu.nl