Applied Games (2017-2018)

College slides

Programma

NB Het schema kan nog veranderen!

Hoor- en werkcolleges op vrijdagen van 11.00u - 15.00u. Aanwezigheid is verplicht.

Applied Games en gamificatie; kenmerken, toepassingen. Introductie opdracht 1.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 1 (1-23);
  2. Laamarti, F., Eid, M., & Saddik, A. E. (2014). An overview of serious games. International Journal of Computer Games Technology, 2014, 1-15.

Fun-serious. Game elements, game patterns.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 2 (25-50);
  2. Wouters & van Oostendorp Eds.(2017). Instructional Techniques to Facilitate Learning and Motivation of Serious Games:
    Chapter 7: Designing Effective Feedback Messages in Serious in Serious Games and Simulations: A Research Review. C. Johnson, S. Bailey, and W. Van Buskirk;
    Chapter 9:  Competition and Collaboration for Game-Based Learning: A Case Study. E. Sanchez. Het boek kun je online vinden via Google Scholar (de UBU-link).

Masterclass verzorgd door Yuen Yen Tsai, www.makemesee.world. Introductie opdracht 2.

Lezen:

  1. Deterding, S. (2015). The lens of intrinsic skill atoms: A method for gameful design. Human–Computer Interaction, 30(3-4), p. 311-321.

Gamification: kennis overdracht, gedrags - en attitude verandering; Marketing toepassingen van gamificatie door bedrijven; Het optimaliseren van de transfer van serious games.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 5 (105-126);
  2. Kapp, Chapter 6 (127-142).
  3. Kors, M., van der Spek, E., & Schouten, B. A. (2015). Foundation for the Persuasive Gameplay Experience. In 10th Foundations of Digital Games conference proceedings.

Gastspreker: Ronald Christiaans, C-TiEM Consultancy en Politieacademie; expert rampenbestrijding en simulaties en trainingen.

Games en leren: theoretische principes. Introductie opdracht 3.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 3 (51-74);
  2. Kapp, Chapter 8 (165-192).

Effectiviteit van games, met name in educatieve toepassingen.

Gastspreker: Sander van Beek.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 4 (75-103);
  2. P.Wouters, H.van Oostendorp (2017). Overview of Instructional Techniques to Facilitate Learning and Motivation of Serious Games. In : P.Wouters, H.van Oostendorp (eds). Instructional Techniques to Facilitate Learning and Motivation of Serious Games, Advances in Game-Based Learning. Het boek kun je online vinden via Google Scholar (de UBU-link).

Ontwerp van Applied games: theorie. In-game achievements.

Gastspreker: Nikola Pavloff van Simenco. De serious games van Simenco zijn simulaties voor educatieve toepassingen en veranderingsprocessen.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 9 (193-217);
  2. Kapp, Chapter 10 (219-237);
  3. Deterding, S. (2015). The lens of intrinsic skill atoms: A method for gameful design. Human–Computer Interaction, 30(3-4), p. 311-321.

Games en gamification in probleemoplossen en besluitvorming.

Lezen:

  1. Kapp, Chapter 7 (143-164)

Testen en evaluatie (o.a. Powersaver Game)

Lezen: (artikel volgt)

De leidraad in deze cursus vormt het boek The Gamification of Learning and Instruction van Karl M. Kapp (2012). Elke week wordt een artikel toegevoegd ter verdieping of verbreding.

De uiteindelijke lijst literatuur voor het tentamen wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.