Reserveringen practicumopdracht 1

Reserveringen voor het onderwerp van practicumopdracht 1

In de onderstaande tabel worden de onderwerpen voor practicumopdracht 1 getoond. Ook is zichtbaar of en door welk practicumkoppel het onderwerp gereserveerd is. Je kiest per practicumkoppel een onderwerp en elk onderwerp kan slechts eenmaal gekozen worden. Voordat je een onderwerp kunt kiezen, dien je je als practicumkoppel te registreren; je krijgt dan ook het benodigde practicumkoppelnummer (zie het overzicht van koppelnummers). Lees de tekst van de practicumopdracht voor informatie over hoe je je kunt registreren.

Het reserveringssysteem is beschikbaar vanaf donderdag 11 februari 13:00 uur. Let op: je kunt nog tot en met uiterlijk 18 februari 23:59 uur een onderwerp kiezen of van onderwerp wisselen. Als je dan geen onderwerp hebt, is deelname aan de eerste practicumopdracht niet meer mogelijk. Zorg dus dat je je op tijd als practicumkoppel registreert (ruim voor 11 februari, i.v.m. invoer door ons!).

1 - 2d-games in HTML5 canvas60
2 - Achterdeuren op het web (wat kan de NSA?)48
3 - Adnetworks en adservers18
4 - Alternatieven voor JavaScript67
5 - Architectuur van Google (serverinrichting, schaalbaarheid)29
6 - Archivering van het web (initiatieven, mogelijkheden, noodzaak, standaarden)41
7 - Audio en video op het web (formaten, ondersteuning in browsers, embedding, standaarden)12
8 - Captcha's en alle afgeleide varianten6
9 - Character encodings9
10 - Cloud computing en het web20
11 - Compressie op het web (toepassingen, werking van compressie)52
12 - Content Management Systems25
13 - Content negotiation74
14 - Copyright en eigendom op het web, vanuit technisch perspectief (van voorkomen van rechts-klikken tot DRM)62
15 - Database-abstractie in webapplicaties
16 - De lange weg naar HTML5 (wat was er mis met 1, 2, 3 en 4?)33
17 - De X in XHTML en XML (wordt deze daadwerkelijk benut?)57
18 - DTDs, XML Schema en het nut van deze zaken voor het web45
19 - Een vergelijking van database-platformen t.b.v. webapplicaties64
20 - Event handling in het Document Object Model27
21 - Flash versus HTML5 (waarom vermoordde Jobs Flash?)11
22 - Grafische formaten op het web (bitmap en vector, ondersteuning in browsers, werking compressie)51
23 - Herontwerp het web (wat zou je veranderen als je opnieuw kon beginnen?)4
24 - Het C10k probleem en hoe er het hoofd aan te bieden59
25 - Het kiezen van een web framework (wanneer kies je welke?)3
26 - Het onzichtbare web (deep web, invisible web, datgene dat niet in DNSen en search engines te vinden is)50
27 - Hosting van websites (wat komt daarbij kijken?)65
28 - HTML5 versus native apps op mobiele platformen35
29 - HTTP als universeel applicatieprotocol: alles via poort 80?
30 - HTTP/2, SPDY72
31 - HTTPS en de ins en outs van het protocol (de S in HTTPS)17
32 - Internet payment systems (beveiliging, integratie, Payment Service Providers, iDeal)23
33 - JavaScript buiten het web (ander plekken waar JavaScript toegepast wordt/kan worden)26
34 - Location based services (technologieën, APIs, mogelijkheden)34
35 - MIME encodings en het web
36 - Multiplayer browser games28
37 - Node.js56
38 - Open data en open data APIs5
39 - PageRank19
40 - PIPA, SOPA, ACTA, CISPA en andere bedreigingen voor een vrij internet (gevolgen, hoe omzeil je die?)22
41 - Privacy en het web (wetgeving, tracking, cookies, technische aspecten)2
42 - Rendering engines (hoe werkt een browser?)1
43 - REST (representational state transfer)31
44 - Ruby-on-Rails en de voor-/nadelen van scaffolding53
45 - Schaalbaarheid van websites (hoe veranderen de regels bij high volume websites?)43
46 - Scripting: the latest and greatest (JavaScript ES6, PHP7, en/of die andere geweldige nieuwe talen waar niemand nog van gehoord heeft)44
47 - Search engine optimization36
48 - Search engines: indexing en matching39
49 - Server side JavaScript8
50 - Servlets en JSP (de Java kant van het web)71
51 - SGML, de moeder van alle markup talen70
52 - Single player browser games10
53 - SOAP en de ins en outs van het protocol
54 - Social media APIs (hoe werken die en wat kun je ermee?)24
55 - Spiders en crawlers61
56 - Template engines68
57 - The Internet of Things: embedded webtechnologie, physical computing47
58 - Toegankelijkheid van websites (visuele en ander beperkingen)46
59 - Uitwisselingsformaten (alternatieven voor XML)7
60 - URLs, URIs, URNs en IRIs30
61 - Usability van websites (hoe test en beoordeel je die?)13
62 - Validatie t.o.v. webstandaarden (hulpmiddelen, parsing)
63 - W3C standaarden en activiteiten49
64 - Wat heeft Amazon ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)38
65 - Wat heeft Apple ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)16
66 - Wat heeft Facebook ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)32
67 - Wat heeft Google ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)37
68 - Wat heeft Microsoft ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)21
69 - Wat heeft Twitter ons gebracht? (technologieën, APIs, dominantie)40
70 - Web syndication en formaten73
71 - Webanalytics (maar niet: webmining)55
72 - Webcaching (alle aspecten van het cachen van webpagina's, zowel lokaal als remote)54
73 - WebDav en de ins en outs van het protocol
74 - WebGL42
75 - Webmining (maar niet: webanalytics)69
76 - Webpatenten (welke patenten bestaan, welke technieken, hoe kun je ze omzeilen?)15
77 - Webservers (werking, standaarden, architectuur, verschillen)63
78 - Webvisualisatie14
79 - WYSIWYG editors voor webpagina's66
80 - XSLT/XSL en het nut van deze standaarden voor het web

l.herlaar@uu.nl